Skip to content

7 tips om uw organisatie doeltreffender te maken

Organisatieontwikkeling

Als leiders vragen we ons vaak af hoe we een organisatie effectiever kunnen maken. We willen dat medewerkers graag naar hun werk komen en zich zo enthousiast en gemotiveerd mogelijk voelen. Als je enige tijd in het management hebt gewerkt, heb je waarschijnlijk gehoord over een concept dat bekend staat als de Happy Cog™. Ontwikkeld door management consultant Dr. Bill George, de Happy Cog is hoe ver een organisatie is verwijderd van zijn zwaartepunt. Het is de afstemming tussen uw missie, strategie, mensen en processen die u in staat stelt uw werk elke dag met plezier en voldoening uit te voeren. Hoewel geen twee organisaties precies hetzelfde zijn, zijn er een aantal principes die kunnen worden gebruikt voor elke organisatie … zelfs als de jouwe nog niet helemaal in het centrum van de zwaartekracht is! Hier zijn 7 tips om uw organisatie effectiever te maken:

Beter uw eindgebruikers begrijpen.

U kunt een geweldige leider zijn, maar als u uw eindgebruikers niet begrijpt, zal uw organisatie niet slagen. U moet weten wat uw werknemers drijft, wat hen motiveert en hoe ze zich voelen over hun job. Om dit te doen, moet u werknemers interviewen en focusgroepen opzetten om hen op een persoonlijk niveau te leren kennen. Als u dat niet doet, zult u falen in het succesvol en gelukkig maken van uw werknemers. Werknemers zullen u vertellen wat hen dwars zit, wat ze leuk vinden aan hun baan en wat ze anders zouden willen. Door naar deze dingen te luisteren, kunt u verbeteringen aanbrengen en een betere ervaring voor uw werknemers creëren. U kunt deze inzichten ook gebruiken om de behoeften van uw klanten te begrijpen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen die aan hun behoeften voldoen.

Bepaal wat belangrijk is voor uw werknemers.

Dit is het meest waardevolle inzicht dat u van werknemers kunt krijgen. U leert wat ze leuk vinden, wat ze graag meer zouden willen doen en welke vaardigheden ze nodig hebben om succesvol te zijn. Je komt er ook achter wat er niet werkt en waarom. Dit is het moment waarop leiders, meer dan wat ook, hun organisaties kunnen verbeteren.

Het is wanneer leiders zich echt openstellen voor hun mensen en zich kwetsbaar opstellen dat ze een cultuur van vertrouwen en wederzijds respect creëren. Door naar werknemers te luisteren en hen te ontmoeten waar ze zich bevinden, kunt u erachter komen wat voor hen het belangrijkst is. Dat kunnen specifieke vaardigheden zijn die nodig zijn om succesvol te zijn, hulpmiddelen die hen helpen efficiënter te zijn en meer algemene zaken, zoals een inspirerende en boeiende werkomgeving.

Conclusie.

Gezien de huidige stand van de technologie, is het bijna onmogelijk om een effectieve organisatie te creëren zonder fouten te maken. Vergeet niet om van je fouten te leren, maar laat ze je ook niet tegenhouden. Als leiders is het belangrijk om vooruit te blijven gaan, zelfs als je een fout maakt.

Als u wilt dat uw organisatie slaagt, moet u risico's nemen en fouten maken. Door dit te doen, creëer je een cultuur die open staat voor verandering en innovatie.